FIAT 500

Fiat 500 N ensiesittely 4.7.1957

Ensimmäinen FIAT 500 mallinimellä toteutettu malli oli vuonna 1936 esitelty nelisynterinen kaksipaikkainen auto, joka kokonsa mukaan sai nopeasti lempinimen TOPOLINO (Mikki Hiiri italiaksi).

Dante Giacosa sai tehtaväksi uuden 500:sen suunnittelun Topolinon jatkajaksi.

Siten uusi auto tuli markkinoille 4.7.1957 ja sai mallinimeksi 500 Nuova (uusi).

Moottori oli takana, kuten kaksi vuotta aikaisemmassa tulleessa 600:ssa. Kone oli kaksisylinterinen ilmajäähdytteinen, 479 cc ja tehoa 13 hv. Autossa oli takareunasta saranoidut ovet, ns. kaappariovet ja pitkä kangaskatto, mikä käsitti myös takaikkunan.

Abarthin alkaessa heti valmistaa omia muunnoksia 500:sta, teki tehdas oman tehokkaamman mallin 500 Sport vuonna 1958. Tässä oli ainoana 500 mallina kovakatto.

Ensimmäinen vähän suurempi muutos oli vuonna 1959 malli 500 Nuova Tetto Apribile, jolloin kangaskatto korvautui lyhyemmällä ja takaosa korvattiin pultattavalla peltikatolla, jolloin takalasikin suureni.

Seuraava muutos oli heti vuonna 1960, jolloin tuli malli 500 D. Siinä koneen koko oli sama kuin Sportisssa, eli 499 cc ja vähemmän tehoa, eli 17,5 hv.

Samana vuonna tehtiin farmariversio 500 Giardiniera (puutarhuri), jota valmistettiin myöhemmin monilla eri nimillä.

Todella suuri mallimuutos tehtiin vuonna 1965 mallissa 500 F. Sen koripellit pistettiin monin paikoin uusiksi. Ovien saranointi muutettiin eturaunaan ja kattorakenne oli sivujen kanssa yhtenäinen. Kangaskaton rätti oli sama, mutta mekanismiä oli muutettu. Myös polttoainetankki oli nyt pitkä ja kapea ollen edessä olevan tavaratilan takareunassa kojelautaa vasten.

Tässä tehtiin rinnakkaismalli 500 L eli Lusso (luxus) vuonna 1968. Mekaanisesti se oli sama auto kuin 500 F, mutta sisusta oli hienompi.

Viimeinen suuri mallikehitys oli vuonna 1972, jolloin Fiat 126 tuli markkinoille. Tällöin sen teknikkaa siirrettiin muutettuna malliin 500 R. Kone oli 594 cc, mutta tehoa oli vähemmän kuin 126:ssa, eli 18 hv.

Näitä valmistettiin Sisilian tehtailla ja viimeinen rullasi linjalta 1.8.1975.

Farmarimallia tehtiin Autobianchin tehtailla vielä vuoteen 1978.

Tutustu 500 tekniikkaan.

Milloin on valmistettu, alustanumerot kertovat?

 

Fiat, Alfa, Lancia ja muiden italialaisten autojen (sekä Fiatin lisenssiautojen) autokantatietoja sekä muita taulukoita on vuosilta 1999 ja 1995, tulossa lisääkin vanhemmasta päästä. Näiden koko on iso, varaudu pidempää latausaikaan. Nämä siirretty Tilastot osioon.

Fiat 500 N läpileikkaus 1957





Siirry aloitussivulle.

Kari Pynnä, 01.03.2000 / 27.1.2011