AL-SPORT
SLALOM CUP 2003
HUOM
!! Autoslalomin sarjan
2003 palkintojenjako ja yhteinen palaveri lajin tilanteesta järjestetään
AUTOLIITOSSA Hämeenkatu 105 T O R S T A I N A ( ei tiistaina) 11.12.2003
klo 18.00. Tervetuloa kaikki. Ilmoittautumiset Kari Pynnälle (040-5314352,
karipynna@kolumbus.fi) tiistaihin 09.12 mennessä, että AL osaa varautua
kahviin ja pullaan.
Juha Lamberg Jyväskylästä
tulee jatkamaan minun tehtäviä Autoslalomin eteenpäin viemisessä.
AL-Autoslalom Cup -sarjan kokous 11.12.2003
Aika: 11.12.2003 klo 18.00 - Paikka: AL, Helsinki Esityslista: 1 §Kokouksen
avaus Kokoonkutsuja Kari Pynnä 2 §Puheenjohtajan ja sihteerin valinta
sekä esityslistan hyväksyminen 2.1Todetaan läsnäolijat 2.2Valitaan
kokouksen puheenjohtaja ja sihteeri 2.3Täydennetään ja hyväksytään
esityslista 3 §Autoslalom-sarjan tapahtumat tänä vuonna 2003
3.1Yleiskilpailun ja luokkapalkintojen jako: 4 §Autoslalom-sarja vuodelle
2004 Pohjana säännöt vuodelta 2003 4.1Luokat ja niiden tekniset
säännöt Nykyiset, ovat sääntökirjassa. 4.2Pistelasku
(pidetään entisellään vai ??, keskustellaan 2004: vähemmän
yleiskilpailussa, enemmän luokissa ?) 4.3CUP-Sarjan kilpailut, AKK:n alustavassa
kalenterissa vain 5 kisaa, joista Hämeenlinnan ja AL-HKI:n kisat ovat ilmoitettuja
kansallisiksi, siirtynevät CUP:iksi. (myöhemmin tulevat kisat?) 4.4Palkinnot
sarjassa, yleis ja luokat 4.5Maksut, jälki-ilmoittautumismaksut 4.6Lähtöjärjestys
4.7Muut itse sarjan tapahtumia koskevat asiat 5 §Sarjan yhteisesite ja
yhteisosoitteet 5.1Sarjasta tehdään VIHDOINKIN yhteisesite aikaisin
keväällä? 5.2Olisiko syytä kerätä yhteen tiedostoon
kaikkien autoslalom-sarjaan osallistuvien henkilöiden osoitetiedot. Näin
muutkin kilpailut saavat kontaktin toisella puolella Suomea asuvaan. Onko jyväskyläläisillä
tiedosto valmiina? Pohjana on tämän kutsun mukainen sähköpostilista!?
6 §Kilpailut ja Valvojat 2004 6.125.4Tallin Kevätslalom, HSTT, HkiH.
Antila / M. Louhi 6.223.5AKU-Slalom, AL/AKU, Jkylä 6.36.6Hämeenlinna
Autoslalom, AAU, HlinnaKari Pynnä 6.422.8AL-Autoslalom, AL-Hki, Hki 6.519.9AKU-Business
Slalom AL/AKU, Jkylä 7 §Muita asioita 7.1Autoslalom tukiryhmä
Kari Pynnä on ollut Autoliiton Autourheilutoimikunnan jäsen vastuualueena
autoslalom. Nyt vuoden 2004 alusta Juha Lamberg ottaa Kari Pynnän paikan.
Juha Lamberg voinee koota ympärilleen muutaman hengen tukiryhmän.
Tämän vuoden ryhmässä on ollut Rami Urrio (AL/AKU), Toni
Harsia ja Antti Toivonen. Kokouksia ei ole pidetty. 8 §Seuraava sarjan
järjestäjien yhteinen kokous 9 §Kokouksen päättäminen
Kokoonkutsujana Kari Pynnä
PALKITTAVAT: YLEISKILPAILU 1.Sormunen JukkaCitroen AX Sport1HmlUA162 2.Honkanen MarkkuPeugeot 106 GTI2HSTT160 3.Pippuri JuhaFord Fiesta 1.61PertUA143
LUOKKA 1alle 11 kg / kW 1.Sormunen JukkaCitroen AX Sport1HmlUA162 2.Pippuri JuhaFord Fiesta 1.61PertUA143 3.Heinonen PekkaMini 10001HuiUA124
LUOKKA 211 - 16 kg / kW 1.Honkanen MarkkuPeugeot 106 GTI2HSTT160 2.Elo TimoOpel Corsa GSi2107 3.Tuominen TimoPeugeot 3062HSTT63
LUOKKA 3yli 16 kg / kW 1.Kuula TeroFiat 1273Fiat-Abarth Team96 2.Kuula SamiFiat 1273Fiat-Abarth Team85 3.Rahikainen JouniVolkswagen Polo Dsl / Peugeot 205 1.4 XS3Rahko Racing64
LUOKKA 4Naiset 1.Merikallio SiniOpel C Kadett Coupe / Subaru
Justy4TAK65 2.Stolt PirjoOpel Corsa 1.4i4HSTT52 3.Elo LiisaOpel Corsa GSi440
Tästä pääset katsomaan 2003
lopputulokset neljän ajetut kisan jälkeen. Ikävä kyllä
syksystä jäi laimea maku. Ensin peruutti Hesan ST Talli, sitten AL
Helsinki ja näistä pelästyi Tapiolan UA, joka peru kilpailunsa
jo 2 kuukautta ennen ajoa. AUTOSLALOMIN 2003 lopputulokset neljän ajetun
kisan jälkeen
Tästä pääset katsomaan 2003
ekan kisan (HSTT) tuloksia (korjauksia 5.5.2003).
AUTOSLALOMIN 2003 ekan kisan sarjatulokset
_____________________________________________________________________
Tästä
voit siirtyä Autoslalomin vanhoille (2002 ja aikaisemmat sivut) aloitussivuille.
AUTOSLALOMIN vanha aloitussivu
AL-SPORT SLALOM CUP 2003
Säännöt
HUOM! Muutoksia viime vuoteen 2002 on tapahtunut
lähinnä autojen teknisten muutosten määrittelyissä.
Varsinaisesti mitään muutoksia ei ole tapahtunut.
KYPÄRÄT: Joko uuden 2002 nopeussäännön
mukaiset tai vanhat 2001 E-hyväksynnän mukaiset, joiden numerosarjat
alkavat 02:lla, 03:lla tai 04:llä.
Autoslalom -sarja jatkaa kolmatta vuotta CUP-arvoisena. Kilpailuissa noudatetaan AKK:n sääntökirjassa
olevia Autoslalom -sääntöjä seuraavin sarjaan kuuluvin lisäyksin.
Lue siis myös sääntökirjaa.
Huomioi viranomaisten määräykset
autoa muutettaessa (LM:n päätös auton rakenteen muuttamisesta
779/1998).
1. Autoslalom autojen tekniset säännöt (kts sääntökirja 2003)
Kilpailuluokat perustuvat auton tehopainosuhteeseen
(kg/kW), joka lasketaan auton rekisteriotteessa / omistajan käsikirjassa
/ muussa luotettavassa teknisessä lähteessä oleva auton
omamassa (kg) jaettuna vastaavan lähteen teholla (kilowateissa = kW). Jos
auto on rekisteröity ensimmäisen kerran (=käyttöönottopäivä
rekisteriotteessa) ennen 1.1.1995, on auton painoon eli massaan lisättävä
75 kiloa, joka on mukana tuota päivämäärää uudempien
autojen omamassassa.
Auton kilpailumassa on viime kädessä maaliviivalla
punnittu massa kuljettajan kanssa. Jos auton rakennetta on muutettu alkuperäisestä,
on kilpailijan hyvä punnituttaa auto ja esittää punnituksesta
allekirjoitettu hyväksytty todistus. Samalla tavalla muutetulla moottorilla
varustetun auton voi käyttää moottoridynamometrissä ja saada
vastaavanlainen todistus moottoritehosta.
Tehojen
muutoksissa käytetään kerrointa 1 kW = 1,360 hv eli 1 hv = 0,735
kW.
Eri normin tehot verrataan seuraavasti: 1 hv SAE
= 0,92 hv DIN.
Luokat määräytyvät autojen tehopainon
ja viritysasteen mukaisesti, sekä renkaiden pehmeyden mukaan:
Lk.
4: Naiset: auton tehopainosuhde vapaa.
Naiset voivat halutessaan siirtyä autonsa mukaiseen
luokkaan.
Lk.3:
Vakioautot:
·
Tehopainosuhde 16 kg/kW ja yli.
·
Sallitaan kaikki lisävarusteet, joilla ei
ole vaikutusta auton käyttäytymiseen, vaan jotka vaikuttavat sisätiloihin
ja/tai ulkonäköön sekä mukavuuteen (valot, lämmitys,
radio, lisämittarit, vanteet, istuimet, ohjauspyörä jne).
·
Sallitaan rengas- ja vannekoon muutokset sekä
iskunvaimentimien / jousien vaihtaminen.
·
Kielletään kaikki sellaiset muutokset, jotka toissijaisestikin
vaikuttavat moottorin tehokkuuteen, ohjaukseen, korin lujuuteen, vaihteistoon,
jarruihin ja ajo-ominaisuuksiin. Auton teknillisten mittojen ja säätöjen
on oltava valmistajan antamissa arvoissa, esimerkiksi moottori, vaihteisto,
alustan ja pyörien kulmat jne.
·
Kielletään kaikki muut muutoskatsastukset,
paitsi rengas / vannekoon muutokset ja alustan korkeuden muutokset (iskunvaimentimien
ja/tai jousten muutokset).
·
Kielletään renkaat, joissa on USA:n DOT
- hyväksymismerkinnän mukainen Treadwear alle 100. Jos renkaissa ei
ole DOT -hyväksyntää, katsotaan, että sen Treadwear -arvo
on yli 100.
Lk. 2: Tehokkaat ja muutetut vakioautot:
·
Tehopainosuhde 11 kg/kW ja enemmän, mutta alle
16 kg/kW.
·
Sallitaan luokan 3 muutokset.
·
Sallitaan auton sellaiset muutokset, jotka voivat
vaikuttaa moottorin tehokkuuteen, ohjaukseen, korin lujuuteen, vaihteistoon,
jarruihin ja ajo-ominaisuuksiin.
·
Sallitaan moottorin kaikenlainen virittäminen,
kaasuttimien ja/tai ruiskutuslaitteiden ja/tai koneen elektroniikkaboksien vaihdot,
jolloin käytetään moottorin ns. laskennallista litratehoa, jos
kilpailija ei voi muuta todistaa moottorinsa tehosta.
·
Sallitaan muutoskatsastetut ns. saman mallisarjan
suuremmat / tehokkaammat moottorit vakiona (huom. kilpailijan todistettava moottorin
viritysaste, onko vakio vai siitä vielä enemmän viritetty, jolloin
otetaan huomioon ns. laskennallinen litrateho).
·
Kielletään kaikki moottorin tehoon ja
vääntöön vaikuttavat muutokset bensiinimoottorisilta turbo-
/ ahdinmoottorisilta autoilta.
·
Kielletään kaikki jälkiasennusturbot
ja -ahtimet.
·
Kielletään renkaat, joissa on USA:n DOT
-hyväksymismerkinnän mukainen Treadwear alle 100. Jos renkaissa ei
ole DOT -hyväksyntää, katsotaan, että sen Treadwear arvo
on yli 100.
Lk. 1: Kilpa-autot ja sporttiset vakioautot
·
Tehopainosuhde alle 11 kg/kW
·
Sallitaan luokan 2 muutokset
·
Sallitaan kaikki moottorin tehoon ja vääntöön
vaikuttavat muutokset turbo- / ahdinmoottorisilta autoilta.
·
Sallitaan kaikki jälkiasennusturbot ja –ahtimet
(muutoskatsastettava!)
·
Sallitaan renkaat, joissa on USA:n DOT -hyväksymismerkinnän
mukainen Treadwear alle 100. Jos renkaissa ei ole DOT -hyväksyntää,
katsotaan, että sen Treadwear -arvo on yli 100. Kilpailujen johdolla on
kuitenkin mahdollisuus selvissä tapauksissa siirtää vastaavilla
"pehmeillä" renkailla varustetut autot luokkaan 1.
Auto
saadaan myös ilmoittaa omaa luokkaansa tehokkaampaan luokkaan (esim. Lk.
2:sta 1:seen).
Selvitys laskennallisesta litratehosta (koskee luokkaa
2 ja 1):
Kun moottoria on muutettu vakiomoottorista, käytetään
laskennallista litratehoa rekisteriotteeseen (vastaavaan tietolähteeseen)
merkityn tehon sijasta. Laskennallinen teho on 60 kW/l, eli 81,6 hv/l. Esimerkiksi,
kun viritetyn moottorin koko on 1,59 litraa, on laskennallinen teho 1,59*60
= 95,4 kW = 129,7 hv.
Laskennallisen
tehon sijasta voi katsastaja hyväksyä kilpailijan esittämän
kirjallisen todistuksen auton mitatusta moottoritehosta. Todistukseen tulee
yksilöidä tehoon olennaisesti vaikuttavat moottorin apulaitteet. Siihen
tulee myös yksilöidä käytetyt mittalaitteet ja siinä
tulee olla mittaajan yhteystiedot ja allekirjoitus mittauspäivämäärineen.
2. Pisteet:
Sarjassa jaetaan CUP-pisteitä yleiskilpailun
ja luokkasijoituksen perusteella. Pistelasku perustuu Sport 2000 sarjassa käytettyyn.
Kilpailijan
pistetulos on näiden kahden pisteiden summa.
Yleiskilpailussa
25 parasta saa sijoituksen perusteella pisteitä seuraavasti:
sija piste
sija piste sija
piste
1.
50
11. 18
21.
5
2.
45
12. 16
22.
4
3.
40
13. 14
23.
3
4.
36
14. 12
24.
2
5.
32
15. 11
25.
1
6.
29
16. 10
7.
26
17. 9
8.
24
18. 8
9.
22
19. 7
10. 20
20. 6
Luokkasijoituksesta
saa pisteitä seuraavasti:
sija
piste
sija
piste
1.
10
6.
5
2.
9
7.
4
3.
8
8.
3
4.
7
9.
2
5.
6
10.
1
3. Lopputulokset ja palkinnot:
Sarjan epäviralliset lopputulokset julkaistaan
viimeisen osakilpailun yhteydessä (TapUA 12.10.2003. Sarjan tuloksia vastaan
vastalauseaika on tällöin 10 minuuttia tulosten julkaisemisesta. Sarjan
lopputulokset vahvistaa myöhemmin AKK.
Palkintojen jaosta ilmoitetaan myöhemmin.
Tasapisteiden sattuessa sijoitus ratkeaa seuraavasti:
1. Suurempi tehopainosuhde
2. Korkein yksittäisestä osakilpailusta
saatu pistemäärä.
3. Toiseksi (kolmanneksi, jne.) korkein yksittäisestä
osakilpailusta saatu pistemäärä.
4. Arpomalla.
4. Osakilpailut:
AL-SPORT SLALOM CUP -sarjaan kuuluvat seuraavat
7 kilpailua:
1. 27.04. XIII Tallin Kevät Slalom Helsinki Hesan
ST Talli
Paikka: Tattarisuon karting-rata
Jaana Heikanen 0400-400450
Markku Typpö
040-5525001
www.angelfire.com/me3/kiti
2. 25.05. X AKU-Slalom Jyväskylä AL-AKU
Paikka: Easy KM piha, Laajavuorentie
2
Juha Lamberg 0400-541777
juha.lamberg@pp.inet.fi
Rami Urrio 044-5758032
3. 08.06. VII Hämeenlinnan Autoslalom Hämeenlinna
Ahveniston Autourheilijat
Paikka: EKS Kuljetusyhtiöt,
Painokankaan teollisuusalue
Mauri Louhi 0500-102743
Risto Pekonen 0400-739948
4. 17.08. AL-Autoslalom Helsinki AL-Helsinki
Paikka: Tattarisuon karting-rata
Airi Räsänen
t. 09-72584428
airi.rasanen@autoliitto.fi
5. 31.08. XIV Tallin Syysslalom Helsinki Hesan
ST Talli
Jaana Heikanen 0400-400450
Markku Typpö
040-5525001
www.angelfire.com/me3/kiti
6. 14.09. VII AKU-Business Slalom Jyväskylä AL-AKU
Paikka: Easy KM piha, Laajavuorentie
2
Juha Lamberg 0400-541777
juha.lamberg@pp.inet.fi
Rami Urrio 044-5758032
7. 12.10. HUOM SÄÄNTÖKIRJASTA POIKKEAVA
PÄIVÄMÄÄRÄ
TapUA – Slalom
Espoo TapUA
Paikka: Tattarisuon karting-rata
Mikko Perkko 050-5111903
mikko.perkko@fimug.fi
Ilkka Mannio 040-5224686
www.iaf.fi/tapua
Järjestetyistä kilpailusta otetaan
mukaan lopputuloksiin
kaikki järjestetyt –1 kilpailu.
Sarjan pistelaskua hoitaa Kari Pynnä, puh.
k. 09-8511352, 040-5314352, etunimisukunimi@kolumbus.fi; huom! yhteenkirjoitettuna. Sarjan pistetilanne, sekä myös viime
hetken tiedot, näkyvät myös internetissä sivulla www.abarth.to
Kilpailuissa jaetaan palkintoja luokittain ja suositellaan
myös yleiskilpailun parhaiden palkitseminen.
Kilpailun järjestäjä voi ottaa kilpailuun
myös muita luokkia (esim. ns. harrastajaluokka tai nuortenluokka), mutta
näiden osallistujat ei voi saada AL-SPORT SLALOM CUP-pisteitä.
Siirry
Autoslalomin aloitussivulle
Kirjoita ja lue tätä Autoslalomin vieraskirjaa