Autoslalom -sarjan kokous 7.11.2000

Kilpailuiden järjestäjien ja aktiivikilpailijoiden yhteinen kokous.

MUISTIO

Aika: 7.11.2000 klo 18.30

Paikka: Autoliitto, Hämeentie 104, Helsinki

Läsnä: Puheenjohtaja Kari Pynnä Hesan ST Talli

Matti Sinervä Autoliitto

Martti Lahti Hesan ST Talli

Mauri Louhi HmlUA

Mikko Perkko TapUA

Mika Vehviläinen AL-AKU

Timo Ryyppö VaToSUA

Jukka Sormunen HmlUA

Jorma Laakso HSTT

Timo Tuominen HSTT

Olavi Paakko HmlUA

Timo Kekkonen

Toni Harsia HSTT

Juha Lamberg AL-AKU

1 § Kokouksen avaus

Kokoonkutsuja Kari Pynnä avasi kokouksen.

2 § Puheenjohtajan ja sihteerin valinta sekä esityslistan hyväksyminen

2.1 § Todettiin läsnäolijat yllä olevan listan mukaiseksi.

2.2 § Valittiin kokouksen puheenjohtajaksi kokoonkutsuja Kari Pynnä, joka tekee myös muistion kokouksesta.

2.3 § Hyväksyttiin kokouksen esityslista.

3 § Autoslalom -sarjan tapahtumat vuonna 2000

Keskusteltiin vilkkaasti kauden tapahtumista.

Käytiin läpi Kari Pynnä tekemän kyselykaavakkeen vastauksia. Vastauksia oli tullut 21 kilpailijalta.

Kysymykseen, montako kilpailua sarjaan otetaan, vastasi vaihtoehtoon "kaikki" 9, "yhden" olisi jättänyt pois 7 ja "kahden" 7.

"Avonien tai vastaavien renkaiden" nykykäyttöä, siis sallitaan normien mukaisten merkintöjen löytyessä kannatti 10. Niiden käyttäjät olisi 9 siirtänyt jonkinlaiseen kilpa-autoluokkaa.

Renkaanlämmittimet kielsi 18 ja 1 olisi sallinut "kisaluokassa". Renkaiden lämmittelypaikkaa toivoi 3.

Jos "kilpa-autoluokka" perustettaisiin, niin sinne joutuisi seuraavista asioista (joutuu/ei joudu): Avonit (+vast) 9/8, Moottori suurempi kuin mallisarjassa 11/4, Moottoriin asennettu turbo 11/5, Autossa siirtokilvet 14/2, Istumapaikkoja vähennetty 15/1, muita syitä mm. kaaret, kevennykset, madaltaminen ja kuppi-istuimet.

4 § Autoslalom -sarja vuodelle 2001

4.1 § Luokat

Keskusteltiin pitkään erilaista vaihtoehdoista. Kannatusta sai se, että mennään pois moottorin kuutiotilavuuden mukaista luokista, koska monen vuoden tulosten mukaan, ei kuutiotilavuus ratkaisen menestymistä. Tasapuolisempi autojen jako oli toivottava. Keskusteltiin, miten autot voidaan jakaa eri viritysasteen mukaan ja miten ne olisivat määrättävissä ja varsinkin valvottavissa. Toisena vaihtoehtona olisi tehopainosuhde (auton omapaino eli omamassa jaettuna moottorin teholla kilowatteina), johon lisättäisiin joitain viritykseen ja renkaisiin liittyviä seikkoja.

Päätettiin perustaa pienempi työryhmä käsittelemään autojen jakoa eri luokkiin. Tämän kokoonkutsujaksi valittiin Kari Pynnä (valvojana ja kilpailijana) ja muiksi jäseniksi Martti Lahti (kilpailuiden järjestäjänä ja kilpailijana), Mikko Perkko (kilp. järjestäjänä) sekä Timo Ryyppö ja Jukka Sormunen (kilpailijana).

4.2 § Pistelaskuperusteet

Pistelaskuksi päätettiin keskustelun jälkeen käyttää Sport 2000:n tapaa. Siis 25 parasta yleiskilpailun mukaisessa järjestyksessä saa pisteitä seuraavasti, 1. 50 p, 2. 45 p, 3. 40 p, 4. 36 p, 5. 32 p, 6. 29 p, 7. 26 p, 8. 24 p, 9. 22 p, 10. 20 p, 11. 18 p, 12. 16 p, 13. 14 p, 14. 12 p, 15. 11 p, jne 1 pisteen erolla, jolloin 25. saa 1 pisteen. Omassa kilpailuluokassa menestymisestä ei saa enää pisteitä. Tällä on pyritty helpottamaan pistelaskua ja tuomaan esille nopeuskilpailun luonne, nopeimmat saavat eniten pisteitä.

Sarjan lopputuloksiin otetaan mukaan "kaikki järjestetyt kilpailut - 1".

4.3 § Sarjan kilpailut

Hyväksytään sarjaan kaikki AKK:n kilpailukalenterissa 2001 olevat kilpailut, katso liite.

4.4 § Palkinnot sarjassa

Toimitaan samalla tavalla kuin ennen, viimeisessä kisassa jaetaan palkinnot (HUOM AKK:N mahdollinen palkintojenjakotilaisuus).

4.5 § Maksut ja jälki-ilmoittautuminen

Todettiin, että kilpailumaksut määrää AKK. Sääntökirjan 2001 mukaan on osallistumismaksu 150 markkaa ja jälki-ilmoittautujien maksu on 2 kertainen.

4.6 § Lähtöjärjestys

Päätettiin pitää samanlaisena kuin vuonna 2000. Siis ensin lähtevät kilpailun jälki-ilmoittautuneet, sitten sarjan 15 parasta (kilpailun järjestäjän määräämässä järjestyksessä) ja sitten loput. Ensimmäisessä osakilpailussa 15 parasta on vuoden 2000 lopputulosten mukainen. Kilpailun toisen kierroksen lähtöjärjestys on vapaa kilpailun järjestäjän mukaisesti.

4.7 § Sarjan virallinen nimi

Kun AKK on myöntänyt sarjalle CUP-arvon (kts 7 §), on sarjan virallinen nimi: AL-SPORT SLALOM CUP.

4.8 § Sarjan muut tapahtumat

Keskusteltiin kaikesta asiaan liittyvästä.

5 § Sarjan yhteisesite ja yhteisosoitteet

5.1 § Yhteisesite

Päätettiin, että sarjasta tehdään vuoden 2000 mallin mukainen yhteisesite. Sen kokoaa edellisen vuoden tapaan Kari Pynnä. Toivotaan uusia juttuja kutsun alkupuolelle sekä uusia valokuvia.

Päätettiin, että järjestäjien on toimitettava esitteeseen tulevat tiedot 15.1.2001 mennessä Kari Pynnälle.

Esite toivotaan saatavan jakoon 15.2.2001 mennessä.

5.2 § Yhteisosoitteet

Päätettiin, että Jyväskylän AL/AKU -kilpailun järjestäjät jatkavat autoslalom -osanottajien yhteystietojen keräämistä.

6 § Sarjan kilpailut

Sarjaan kuuluvat kilpailut, jotka ovat kaikki AKK:n hyväksymiä CUP-osakilpailuita:

06.05. Tallin KevätslalomAutoslalom Hesan ST-Talli

27.05. VIII AKU-Slalom AL/AKU Jyväskylä

10.06. Hämeenlinnan Autoslalom Hämeenlinnan UA

05.08. AL-Autoslalom AL-Helsinki

02.09. Tapiola Slalom Tapiolan UA

08-09.09. Tallin Syysslalom Hesan ST-Talli

16.09. V AKU-Business Slalom AL/AKU Jyväskylä

7 § Autoslalom -sarja arvokilpailuksi

Kuulimme Matti Sinervältä, että AKK on hyväksynyt autoslalomin CUP -kilpailun arvoiseksi. Päätettiin anoa, että kaikki kilpailut vuonna 2001 kuuluvat Cup- arvoisena kilpailusarjaan. (Näin tapahtuikin).

Keskusteltiin siitä, että tulevaisuudessa kaikki kilpailut eivät automaattisesti kuuluisi CUP-sarjaan, vaan vain parhaat kilpailut saisivat ko. arvon.

Mietittäväksi tuleviin vuosiin: antavatko kilpailijat pisteitä järjestelyistä; pitääkö CUP:iin osallistuvalla olla "virallinen AKK:n kilpailulisenssi", jolloin kertalisenssillä ajavat ovat ns. harrastajia, jotka pääsevät ajamaan vain muita kilpailuita??

8 § Muita asioita

Keskusteltiin säännöistä ja päätettiin yksinkertaisuuden takia ehdottaa, että vain yhden lipun käyttö (punainen) on pakollinen.

Haluttiin kilpailujen reitin pituuden (ajoajan) pidentämistä, ettei ajoaika ole alle minuutti, kuten HSTT:n syyskilpailussa oli. Se ei ole riittävä, vaikka paikka olikin valittu katsojaystävälliseksi keskellä kaupunkia!

9 § Seuraava sarjan järjestäjien (+aktiivikilpailijoiden) yhteinen kokous

Päätettiin pitää seuraava kokous 31.01.2001 klo 18.00 samassa paikassa AL:n toimistossa Helsingissä Hämeenkatu 105:ssä.

Asioina mm. yhteisesitteen keräämisen aikataulu ja lopullisten AL-SPORT SLALOM CUP sääntöjen hyväksyntä.

10 § Kokouksen päättäminen

Puheenjohtaja päätti kokouksen ja kiitti osallistujia aktiivisesta osallistumisesta.

Muistion laati

 

Kari Pynnä

 

Liite: Luokkatyöryhmän muistio:

Aika: 16.11.2000 klo 18.00

Paikka: Tekniikan Maailman kokoushuone, Pasila, Helsinki

Läsnä: Kokoonkutsujana Kari Pynnä (valvojana ja kilpailijana)

Martti Lahti (kilpailuiden järjestäjänä ja kilpailijana)

Mikko Perkko (kilp. järjestäjänä)

Timo Ryyppö (kilpailijana)

Jukka Sormunen (kilpailijana).

Kilpailuluokat ovat uudistuneet merkittävästi edellisistä vuosista. Moottorien kuutiotilavuusluokat on heitetty menemään. Tilalle on tullut jako tehopainosuhteen, viritysasteen ja renkaiden mukaan. Tehopainosuhde (kg/kW) lasketaan auton rekisteriotteessa/omistajan käsikirjassa/muussa teknisessä taulukossa/punnittu oleva auton omamassa (kg) jaettuna vastaavan lähteen teholla (kilowateissa = kW). Jos auto on rekisteröity ensimmäisen kerran ennen ???? (1.1.1995 ?), on auton painoon eli massaan lisättävä 75 kiloa, joka on mukana tuota päivämäärää uudempien autojen omamassassa.

Vielä jäi mietittäväksi, laitetaanko joku kerroin niille autoille, joiden alustaa on laskettu tai tehty muita vastaavia muutoksia (jotka muuten olisi kielletty ko. luokassa). Näillä kertoimilla auto voisi pysyä yhä samassa luokassa, mutta siirtyy vain luokan ylärajalta saman luokan alarajalle. Ehdotuksia vieraskirjaan, kiitos.

Tehojen muutoksissa käytetään kerrointa 1 kW = 1,360 hv eli 1 hv = 0,735 kW.

Eri normin tehot verrataan seuraavasti: 1 hv SAE = 0,92 hv DIN.

Lk 1 Heikkotehoiset vakioautot:

 

Esimerkkejä autojen tehopainosuhteista (vuosimalli suluissa, uudet 2000 ilman vuotta):

Lk1 (16,0 - kg/kW)

Audi 80 1.8 (vm 90) 17,3

BMW 316 4-ov. 1.6 (90) 16,1

Citroen AX 14 TRS 5-ov 16,0

Fiat Uno 45-60-70 (88-90) 18,1-23,8

Ford Fiesta 1.0-1.4 (90) 17,2-26,8

Ford Escort 1.3-1.4 (90) 17,4-20,8

Ford Sierra 1.6 (90) 19,2-20,5

Lancia Y10 (90) 25,9

Mazda 323 1.3-1.6 (90) 16,6-19,2

Mitsubishi Colt 1.3-1.5 16,5-19,7

Nissan Micra 1.0-1.2 (90) 17,6-21,2

Nissan Sunny 1.4 (90) 17.4-17,5

Nissan Sunny 1.6 Katal. (90) 16,1-16,6

Opel Corsa 1.2-1.3 (88) 16,6-25,4

Opel Corsa 1.4i Kat (90) 19,4-20,1

Opel Kadett 1.4i-1.6i Kat (90) 17,7-21,5

Peugeot 205 1,4 (ei kat) (90) 17,4-17,5

Renault 19 1.2-1.4+1.7 5ov (90) 16,1-25,2

Subaru Justy (90) 18,7-19,5

Toyota Corolla 1.3 (90) 17,1-18,1

Volkswagen Golf 1.3-1.6 (90) 19,7-25,1

Volkswagen Golf 1.8 5-ov (90) 16,1

Volvo 340 1.3 (90) 21,3-21,7

Volvo 440-460 1.6 -1.7 DL (90) 16,2-16,3

Volvo 240 (90) 16,9-17,2

Volvo 240 2.3 GL 5v + GLE (90) 16,1-16,2

Lk2 (11,0 – 15,9 kg/kW)

Alfa 75 2.0 T.S (90) 11,8

Audi A3 1.8T 11,1

Audi 100 2.0E (90) 15,9

BMW 316 2-ov.1.6 (90) 15,8

BMW 320i 2-4 ov. (90) 12,4-12,5

Citroen AX 14 TRS 3-ov (90) 15,4

Citroen AX Sport 12,0

Fiat Uno Turbo (90) 13,7

Ford Fiesta 1.6 S 14,3

Ford Fiesta 1.6i XR2 (90) 12,5

Ford Escort 1,6 (90) 14,5-15,2

Ford Escort 1.6i XR3 (90) 13,4

Ford Escort 1.6 RS Turbo 11,3

Ford Sierra 2.0 (90) 13,4-15,6

Honda Civic 1.5-1.6 (90) 12,7-14,9

Mazda 323 1.8 Gti (90) 11,9-12,2

Mazda MX-5 (90) 12,1

Nissan Sunny 1,6 (ei-kat) (90) 15,1-15,4

Nissan Sunny 1.8 GTI (90) 12,2

Mitsubishi Colt GTI (90) 12,9

Peugeot 205 1.4 kat (90) 15,4-15,5

Peugeot 205 XS 1.4 (62 kW) (90) 14,8

Peugeot 205 GTI 1.6 (90) 11,7

Peugeot 206 XT 1,6 15,8

Opel Corsa 1.4 15,0

Opel Corsa 1.6i GSI (88) 12,4

Opel Kadett 1.8i GT (88) 12.4-12,9

Opel Astra 1,6 15,2

Opel Astra 1.8 14,8

Opel Astra 2.0 12,1

Peugeot 106 Rally 12,1

Peugeot 205 XS (62 kW) (88) 14,8

Peugeot 205 GTI 1.6 (88) 11,7

Peugeot 309 GT 1.6i (90) 12,3

Peugeot 309 GTI 1.9 (88) 11,1

Porsche 944 Coupe (121 kW) (88) 11,3

Renault Clio Si 1.6 15,8

Renault 19 1.7 4ov (90) 15,8

Seat Ibiza 1.5 (90) 13,7-15,4

Toyota Yaris 1,3 15,2

Toyota Corolla 1.6 (90) 14,2-14,6

Toyota Corolla 1.6 GTI (96 kW) (90) 11,8-12,2

Toyota MR2 (90) 11,2-11,3

Toyota Celica GTI 2.0 (90) 11,4

Volkswagen Golf 1.8 3-ov (90) 15,8

Volkswagen Golf 1.8 GT (90) 15,8

Volkswagen Golf 1.8 GTI 8V-16V (90) 11,5-13,4

Volvo 360 14,8-14,9

Volvo 440-460 1.7 GLI-GLE (90) 14,6-15,0

Volvo 480 (90) 12,9-14,7

Volvo 240 2.3 GL 4v + GLT (90) 15,9

Lk3 ( - 10,9 kg/kW)

BMW 323 Ti 10,5

BMW 325 (90) 9,8

Citroen Xsara 2.0 10,5

Ford Sierra Cosworth (90) 8,3

Honda CRX 1.6i DOHC (90) 10,9

Lancia Delta integ 8V-16V (90) 9,3-10,0

Opel Kadett 2.0 GSI 16 (90) 10,1

Peugeot 106 GTI 10,9

Peugeot 205 GTI 1.9 (88-90) 10,4

Peugeot 306 GTI 10,8

Peugeot 405 Mi 16 (88) 10,7

Porsche 911-944-928 (90) 6,8-9,2

Renault 5 Gt Turbo (90) 10,6

Seat Ibiza 2.0 10,7

Toyota Celica GT-4 GTI T. (90) 10,4

Volkswagen Golf 1.8 GTI G60 (90) 9,8