AL-Autoslalom Cup -sarjan kokous 13.11.2002
Kilpailuiden järjestäjien ja aktiivikilpailijoiden yhteinen kokous
Aika: 13.11.2002 klo 18.00 – 20.10
Paikka: AL, Helsinki
Läsnä: Kari Pynnä HSTT 040-5314352
karipynna@kolumbus.fiMika Vehviläinen AL J-kylä/AKU 040-7207222
Juha Lamberg AL J-kylä/AKU 0400-541777
Pekka Heinonen HuiUA 040-5446509
Toni Harsia HSTT 09-31090904
toni.harsia@hel.fiTimo Tuominen HSTT 050-3653587
Markku Honkanen HSTT 050-4523482
Martti Lahti HSTT
martti.lahti@ake.fiJere Luoto 040-5956348
Niko Luoto 050-5378327
niko.luoto@laurea.fiJari Kivikko PertUA
Kalevi Pippuri PertUA 0440-142000
Mikko Perkko TapUA 050-5111903
Ilkka Mannio TapUA 040-5224686
ilkka.mannio@pp.inet.fiJukka Sormunen HmlUA 040-5866072
jsormunen@luukku.comAntti Toivonen 040-5048665
antti.toivonen@iki.fiMatti Sinervä AL 0400-503506
matti.sinerva@autoliitto.fi1 § Kokouksen avaus
Kokoonkutsuja Kari Pynnä avasi kokouksen ja AL:n Matti Sinervä toivotti osallistujat tervetulleiksi AL:n puolesta.
2 § Puheenjohtajan ja sihteerin valinta sekä esityslistan hyväksyminen
2.1 Todetaan läsnäolijat yllä olevan listan mukaan
2.2 Valitaan kokouksen puheenjohtajaksi ja sihteeriksi avaaja Kari Pynnä
2.3 Hyväksyttiin esityslista
3 § Autoslalom-sarjan tapahtumat tänä vuonna 2002
Keskusteltiin tämä vuoden kilpailuista ja kehiteltiin menetelmiä, joilla voitaisiin saada lajille enemmän osanottajia. Näitä keinoja voisi olla osallistuminen AL:n Auton päivälle ja järjestää siellä pieni autoslalom-rata, jota voisi ilmaiseksi ajaa joko omalla tahi jonkun autoliikkeen lainaamalla autolla. Samoin voitaisiin ottaa yhteyttä moniin merkkikerhoihin, jotta saataisiin autoslalomin (asl:n) periaatteita tutuksi. Yksi asl-kilpailu voisi sisältyä monen kerhon järjestämiin sisäisiin mestaruuskilpailuihin.
Puhuttiin asl-markkinointivideosta. Kalevi Pippurilla on muutama video, lähinnä heidän omasta "tallistaan", mutta se soveltuu myös yleisesti näytettäväksi. Niitä saa tarvittaessa lainaksi.
Jaettiin luokkien kolmelle parhaalle luokkapalkintopytyt, ilahduttavan monta oli saapunut paikalle.
4 § Autoslalom-sarja vuodelle 2003
Keskustelun pohjana olivat säännöt tälle vuodelle 2002.
4.1 Luokat ja niiden tekniset säännöt
Keskustelun pohjana olivat Kari Pynnän AKK:lle lähettämät sääntötarkennukset, joissa selvennetään luokkien määräyksiä ja itse pääasia ei muutu (menivät jo sääntökirjaan 2003).
Keskustelu lainehti paljon siinä, mitä vakioautoluokassa (lk 3) saa nyt sääntöjen mukaan tehdä ja mitä on kielletty ja mitä tarkoittavat, että valmistajan mitat ja säädöt on säilytettävä. Mitoista ja säädöistä on syytä valmistella esitys yhteiskutsuun, mitä käytetään toleranssia esim. pyöränkulmissa, jotka muuttuvat rengaskoon muuttuessa.
Päätettiin, että luokka 3:ssa autoon saadaan asentaa turvakaari tai turvakehikko, vaikka se olisi kiinnitetty koriin monesta paikasta ja että se tukee jousituksen kiinnityskohtia, siitä huolimatta, että se vaikuttaa korin lujuuteen. Muissa luokissa se on jo sallittu sillä periaatteella, että on sallittu tehdä korin lujuuteen vaikuttavia muutoksia.
4.2 Pistelasku
Pistelasku pidetään entisellään nyt, kauden 2003 loppuvaiheissa voidaan keskustellaan 2004:n pisteistä: vähemmän yleiskilpailussa, enemmän luokissa ?
Mietinnän esimerkkinä voisi olla Sprintin SM-pistelaskusääntö SK 15.7.4 s. 148, jossa luokittain saa 11-9-8-7- jne (luokassa väh. 5), tai 9-8-7-6 (luokassa 4) tai 8-7-6 (luokassa 3) jne. Jos kilpailija sijoittautuu yleiskilpailussa sijoille 1-3, lasketaan hänen luokkapisteet taulukosta 11-9-8. Lisänä Sprintissä saa yleiskilpailussa viisi parasta 2,5 – 2 – 1,5 – 1 –0,5. Tätä voitaisiin nostaa ASL:ssä ja lisätä pisteiden saajia? Mietintämyssyyn syksyksi ?
Sarjaan lasketaan kaikki ajetut kilpailut – 1. Mikäli kilpailijan suoritus on hylätty AL Autoslalom-Cup:in osakilpailussa, tulee kilpailijan laskea tämä hylätty tulos (= 0 pistettä) omiin loppupisteisiin (SK 15.2.2 s. 146).
Päätettiin, että talvella julkaistavassa yhteiskutsussa olevat kilpailut ovat sarjan kilpailut. Eli siihen asti voidaan uusia kilpailuita hyväksyä mukaan sarjaan.
Palkinnot sarjassa jaetaan sekä yleiskilpailussa että luokittain, kolme parasta. Toivottiin kunkin kilpailun palkinnot paremmiksi, mutta näillä osallistumismäärillä se jäänee vain toiveeksi.
Kilpailuiden maksut sääntökirjan mukaan (v. 2002 25 euroa, harrasteluokassa 17 euroa ja jälki-ilmoittautuminen 2 kertainen). Syksyn viimeiset 3 kilpailua ovat 3 viikon sisällä, joten kun ilmoittautumisaika loppuu perjantaina viikkoa ennen kisaa, voisi järjestäjä koota ilmoittautumisia edellisen kisan yhteydessä ilman jälki-ilmoittautumismaksua. Tarkistin päivämäärä AKK:sta 21.11 ja viimeiset 4 kisaa ovat 2 viikon välein! Mutta ilmoittautumislaatikko edellisessä kisassa on hyvä ajatus!
Lähtöjärjestys entinen, eli ensimmäisessä sarjan kilpailussa kärjessä lähtee kuuma ryhmä vuoden 2002 15 parasta tosin järjestäjän itse laatimassa järjestyksessä. Muissa kilpailuissa sarjan tilanteen mukaan 15 parasta. Jälki-ilmoittautuneet lähtevät aina ensimmäisinä kilpailuun ennen tätä kuumaa ryhmää. Samalla autolla ajaville pitää jättää riittävä väli auton vaihtoa varten. Toisen kierroksen ajojärjestyksen saa järjestäjä itse päättää.
Keskusteltiin pituuksista ja keskinopeuksista, ja vanhan päätöksen mukaan (31.1.2001) pituutta pitäisi olla vähintään 1 km ja keskinopeutta 45 km/h. Radan olisi oltava sujuva ajaa ilman äkkikäännöksiä ja äkkikiihdytyksiä.
5 § Sarjan yhteisesite ja yhteisosoitteet
5.1 Sarjasta tehdään VIIME vuoden mallin mukainen yhteisesite?
Päätettiin koota sarjan yhteisesite. Siinä tulisi olla kilpailuiden esittelyn lisäksi yleistä tarinaa asl:stä, miten tulla mukaan, miten ajaa, paljon kuvia jne. Kari Pynnä tukiryhmineen vastaa yhteisesitteestä ja luonnoksen on oltava valmiina seuraavaan kokoukseen.
5.2 Osoite- ja sähköpostiosoitepankki
AL ilmoitti olevansa valmis säilyttämää asian harrastajien ja kilpailuiden järjestäjien osoitetietoja ja sieltä järjestäjä voisi saada mm. osoitetarrat. Kunkin kilpailun järjestäjä voisi lähettää nimi- ja osoitelistat kilpailun jälkeen AL:ään Matti Sinervälle.
6 § Kilpailut ja Valvojat 2003
Todettiin tämän hetkinen ennakkokalenteri. Kari Pynnä pyrkii ottamaan yhteyttä vanhoihin valvojiin ja sopia valvojat näihin kisoihin. Toivottiin uusia valvojia, mieluimmin itse joskus tahi nyt yhä lajia harrastaneita.
6.1 27.4 Tallin Kevätslalom, HSTT, Hki
6.2 25.5 AKU-Slalom, AL/AKU, Jkylä
6.3 8.6 Hämeenlinna Autoslalom, HmlUA, Hlinna
6.4 17.8 AL-Autoslalom, AL-Hki, Hki (!huom. pvm eri kuin kokouksessa kerrottu!)
6.5 31.8 Tallin Syysslalom, HSTT, Hki
6.6 14.9 AKU-Business Slalom AL/AKU, Jkylä (!huom. pvm eri kuin kokouksessa kerrottu!)
6.7 28.9 Tapiola Slalom, TapUA, Espoo (!huom. pvm eri kuin kokouksessa kerrottu!)
7 § Muita asioita
Kari Pynnä on Autoliiton Autourheilutoimikunnan jäsen vastuualueena autoslalom. Hän on saanut "luvan" koota ympärilleen muutaman hengen tukiryhmän.
Päätettiin Kari Pynnän lisäksi Autoslalomin tukiryhmään Jyväskylästä Rami Urrio (varamiehenä Juha Lamberg) sekä pääkaupunkiseudulta Toni Harsia ja Antti Toivonen.
8 § Seuraava sarjan järjestäjien yhteinen kokous
Päätettiin seuraava kokous keskiviikoksi 29.01.2003 Autoliitossa Helsingissä.
9 § Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja Kari Pynnä päätti kokouksen 20.10.
Muistion laati Kari Pynnä